Prosjekt, den perfekte kroppen!

Hva er den perfekte kroppen?

Du er mest fornøyd, når du er tilfreds! Du er frisk, har energi, godt humør og du og de rundt deg har det bra. Trening har stor påvirkning på dette og det er noe av det første man merker når man starter å trene, at humøret blir bedre, vondter forsvinner, mindre sliten, og føler seg sterkere. Legg på normalvektig, en god kondisjon og en god styrke og du har den perfekte kroppen slik jeg ser det.

Min nye kunde Marthe ønsker i tillegg å se bedre ut, det å være normalvektig er viktig for helsa! Her er første del i historien om hvordan vi går frem.

Hvordan jobber en Personlig Trener

Jeg gikk ut å søkte etter folk som hadde gode mål, slik at jeg fritt kunne skrive artikler på hvordan jeg som personlig trener jobber! Dette mot at kunden fikk 6 gratis PT timer av meg på ACTIC Kristiansund

Valget gikk på Marthe Skjølsvik, som hadde et mål som mange kan kjenne seg igjen i! Marte ønsket å gå ned i vekt med bimål som øket overskudd, bedre søvn, yte bedre på jobb og ikke minst å føle seg yngre.

Om Marthe

Marthe (36) jobber som sykepleier,  har samboer og tre barn. Hun trente mye tidligere og hadde en trivselsvekt på 62 kg i flere år, også etter sitt første barn. De siste årene har det vært mye av og på med trening  pga svangerskaps, småbarn og jobb, og har rett og slett eset ut!  Hun har vondt i ryggen i perioder etter tunge løft på jobb, og er mye sliten. Marthe virket supermotivert, noe vårt første møte også viste

Ettersom jeg fikk en lang og god mail så kom vi igang med testing etter 10 minutter

Jeg starter alltid med tester, hvor er vi i dag?

Vi tok kroppsmålinger både vekt, fettprosent og med målebånd. Marthe virker normalvektig sett forfra men får en ansamling av magefett rundt magen

Midjemål 94 cm, sete 104 cm, lår 49 cm, og arm 25 cm. Fettprosent 37,5 og 77 kg.

Videre tok vi coppersløpstest der Marthe fikk 1900 meter på 12 minutter. Dette gir et kondisjonstall på 31 som betyr under middels god kondisjon! I tilegg testet vi styrke med Hangups/kroppshev, sittups, markløft og pusups på kne! Marthe er ok sterk i magen og ben men svak i armer og rygg. testen gir også en fin treningsøkt, og en pangstart!

Fokus, bedre form!

Vi ble enige om å fokusere på fremgang i treningen, for det viser ofte raskere resultater enn hva en vekt vil vise. Etter 4 uker skal vi se på vekt og kroppsmålinger! Da vekt er hovedmål er det lett å miste motivasjonen om man veier seg for ofte og ikke resultatet er som ønsket! Overskudd og bedre humør er ofte et resultat man får umiddelbart, og etter noen uker vil man ofte også føle seg sterkere og få en bedre kondisjon

Treningsplanen:

  • En økt med meg der vi tar 3-4 flerleddsøvelser med styrke på ben, mage, kroppshev og pushups med strikk for armer, rygg og bryst og intervall med sirkeltrening!
  • min gruppetime med Ketlebell eller min tabata intervall på Actic Kristiansund
  • egentrening med et styretreningsprogram
  • så mange gå og familieturer som mulig

Kosthold

Marthe noterte hva hun spiste og drakk i 4 dager inkl en lørdag. Etter at hun fikk beskjed om at hun fikk treninger med meg, ble også kostholdet bedre allerede! Tidligere var det få måltider! Skjema viste et meget godt og variert kosthold. Her var det lite å utsette annet enn ønske om mindre pasta og ta bort pålegg som brunost og bruke et grovere brød. Grovregning viste inntak å ca 1600 kcal som tilsvarer basalforbrenningen til Marthe og på en bra treningsdag er forbruket opp mot 2300 kcal. Det forventes noe mer inntak av mat på gode treningsdager.

webtrening med sunn og sprek er også en del av “premien” for inspirasjon til hjemmetrening og et godt kosthold.

Vi er i gang! 

Publiseres på bramat.no

12805840_10154770546180190_7825977026080066832_n
Alle foto Annelin Yttersian

Write a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *